'Rethinking Borders': Urging both sides to an understanding

7 listopada Los Angeles Times opublikował artykuł "'Rethinking Borders': Urging both sides to an understanding" traktujący o konferencji o tym samym tytule, w której udział wziął Krzysztof Czyżewski. Poniżej zamieszczamy przedruk w tłumaczeniu na język polski.


Artyści, działacze i naukowcy zebrani w Central Library [bibliotece głównej] przeprowadzą dyskusję na temat możliwości jednoczenia społeczności podzielonych granicami, językami i zwyczajami.

Tereny pogranicza mogą być zarówno oazami swobodnej wymiany poglądów i owocnego mieszania się kultur jak i strefami strachu i konfliktu.

We wtorkowy wieczór, sześcioro artystów, działaczy i naukowców zbierze się w centrum miasta, w Central Library, debatując na temat kultury, która może posłużyć jak narzędzie służące przekraczaniu barier języka, historii i narodowości, które często dzielą ludzi nawet tych mieszkających po sąsiedzku.

Spotkanie pt. "From Tijuana to Gaza to Bosnia: Rethinking Borders in a 21st Century World," “Od Tijuany do Gazy i Bośni: Przemyślenia na temat granic w 21 wieku” jest interdyscyplinarną dyskusją panelową zorganizowaną przez fundację biblioteki w serii wykładów ALOUD. Wśród uczestników znajdą się: Dorit Cypis, artystka z Los Angeles i zawodowa mediatorka oraz Marcos Ramírez ERRE, artysta pochodzący z Tijuany znany ze swoich prac na temat granic, m. in. z gigantycznej rzeźby dwugłowego konia trojańskiego ustawionego w 1997 r. na przejściu granicznym Ysidoro-Tjuana.

Louise Steinman, kurator ALOUD, ma nadzieję, że debata zainspiruje do  przyszłej współpracy uczestników panelu, a może i członków zebranej publiczności.  By osiągnąć swoje cele, debata ta, winna według niej poruszyć pewne kluczowe kwestie, jak np.:  “Czym mieszkańcy Wschodniej Europy mogą podzielić się z mieszkańcami meksykańskiego pogranicza?”

Pytanie to zaintrygowało szczególnie Krzysztofa Czyżewskiego, aktora teatru awangardowego i animatora kultury, który mieszkając w Sejnach, mieście na północnym wschodzie Polski, wiele lat poświęcił zbliżeniu  polsko-litewskiemu 

W powojennych latach panowania komunizmu w Polsce, Czyżewski wraz z innymi aktorami współtworzył podziemny teatr, który rzucał wyzwanie oficjalnym dogmatom wspartym na lufach sowieckich czołgów.  Największy wpływ artystyczny na ich sztukę wywarł Jerzy Grotowski (1933-99), legendarny reżyser eksperymentator, nawołujący do radykalnej reformy teatru, która zburzyła by mur oddzielający widza od aktora - tę swoistą „estetyczną granicę” - pozwalając wszystkim na współudział w procesie twórczym.

„Czuliśmy, że jako aktorzy, winniśmy zejść ze sceny i próbować tworzyć lokalne społeczności,” powiedział nam Czyżewski w rozmowie telefonicznej z Polski, której ministerstwo kultury wsparło ALOUD dotacją w wysokości $20,000.

Wraz ze zniknięciem żelaznej kurtyny w 1990 roku, Czyżewski i jego współpracownicy podjęli nowe wyzwanie: wykorzystać sztukę do pojednania społeczności etnicznych podzielonych przez dwie światowe wojny, a potem przez zimną wojnę.

W Sejnach, położonych na pograniczu z Litwą i Białorusią, w dawnym domu letniskowym noblisty Czesława Miłosza, ofiarowanym przez poetę, założyli Fundację Pogranicze, promującą dialog kulturowy i społeczny.  Ideą fundacji było, według Czyżewskiego, stworzenie czegoś na kształt klasycznej greckiej agory, czy też obywatelskiego forum, na którym nawiązywała by się komunikacja pomiędzy Polakami, Litwinami i Białorusinami, włączając w to także pamięć o  żydowskich mieszkańcach tego regionu, którzy niegdyś współtworzyli jego tożsamość.

„Zastaliśmy tu archipelag różnych zbiorowisk”, a każde z nich miało swój odmienny język, gazety, szkoły, domy i mity - twierdzi Czyżewski. „Powstało więc pytanie: czy możemy stworzyć wspólną opowieść?” Jednym z bieżących projektów fundacji jest przedstawienie zatytułowane Kroniki Sejneńskie snujące historię poszczególnych grup etnicznych regionu.

Inny członek panelu, Cypis, wychowana w Izraelu we wczesnych latach istnienia tego państwa miała także bezpośrednią styczność z tworzeniem wspólnej narracji wśród zbiorowisk, przyzwyczajonych do traktowania siebie nawzajem obco, jeśli nie wrogo.

„Cała obcość pochodzi z wnętrza”, twierdzi Cypis. „Jesteśmy obcy cząstce samych siebie. A może tak zacząć poznawać swoją obcość i wymieniać się nią niczym walutą?”

Cypis zauważyła, że granice pojawiają się nawet pomiędzy grupami ludzi o podobnych poglądach. Tydzień temu spędziła kilka godzin na rozmyślaniach i pomaganiu w wymianie poglądów uczestnikom akcji „Blokuj LA”, w miasteczku namiotowym, które wyrosło dookoła urzędu miasta.

„Sam fakt, że masz takie same poglądy jak inni nie oznacza od razu, że wiesz jak żyć z innymi ludźmi,” - stwierdza. „Do tego trzeba odpowiednich narzędzi.”

Źródło: Los Angeles Times, tłum. Zdzisław Dudek


Komentarze:

Dodaj swój komentarz:

Imię i nazwisko:*

Adres e-mail:*

Treść:*

ładowanie...

Kod z obrazka:*

 

 pola oznaczone * są wymagane

Szukaj na stronie

Od 1 września

Dwór Miłosza w Krasnogrudzie

czynny od poniedziałku do piątku 10.00 - 16.00

 

 

 

 Instytucja współprowadzona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.

 

  Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego

 

IV Kongres Archiwistyki Społecznej

"Krasnogrudzkie Archiwum Pogranicza. Opowieść Małgorzaty Sporek-Czyżewskiej" 

 

  

 

SEJNEŃSKA KSIĘGA BAŚNI- OPOWIADA POMYSŁODAWCZYNI BOŻENA SZROEDER

 

,,Atlas Sejneńskiego Nieba" 

wystawa Małgorzaty Dmitruk, Biała Synagoga

 

  

,,Żegaryszki II i Inne" 

wystawa Krzysztofa Czyżewskiego, Krasnogruda, aleja Gabrielii

 

 

  

 

 

Szanowni Państwo, drodzy Przyjaciele, kochani Rodzice, Sąsiedzi, Goście Sejn i Krasnogrudy, 

Bardzo zachęcamy do wsparcia Fundacji Pogranicze 1%-em Waszego podatku. Pomoc taka dla nas w dzisiejszych czasach jest jedną z możliwych dróg utrzymania naszego miejsca.  

Jak można przekazać 1% swojego podatku dla Organizacji Pożytku Publicznego jaką jest Fundacja Pogranicze? W zeznaniu podatkowym należy wpisać KRS Fundacji Pogranicze: 0000178248.

 

 

 

 

 

Oferta edukacyjna

Darowizny uzyskane przez Fundację Pogranicze

W związku z otrzymaniem darowizn, na podstawie art. 18 ust. 1f, pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zmianami), Fundacja Pogranicze podaje do publicznej informacji, że łączna kwota uzyskana z tego tytułu w okresie od 01.01.2020 r. do 31.12.2020 r. wyniosła 88.736,29 zł.

W 2020 roku Fundacja uzyskała również kwotę 9.545,20 zł w formie wpłat z 1% podatku oraz 5.667,98 z tytułu zbiórki publicznej nr 2018/2901/OR.

Otrzymane darowizny Fundacja Pogranicze w całości przeznaczyła na realizację działań statutowych.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

INFORMACJA O POLITYCE PRYWATNOŚCI