2 spojrzenia na Europę. O książce "Europeana. Zwięzła historia XX wieku" - Anna Miszewska

Dwa skrajnie różne spojrzenia na Europę: pierwsze – Patrika Ourednika (Europeana. Zwięzła historia XX wieku) – postmodernistyczne, drugie – Josepha Ratzingera (Europa. Jej podwaliny dzisiaj i jutro) – zdecydowanie konserwatywne. Pierwsze – czeskiego dramaturga, poety i trenera szachów, drugie – prefekta Kongregacji Nauki Wiary (nazywanej „nową inkwizycją”), który właśnie został papieżem Benedyktem XVI. Wstrząsające jak te dwie zupełnie różne wizje znakomicie się dopełniają. Wydaje się, że Europeana ma dokładnie tyle odczytań ilu czytelników. Prawda, to stwierdzenie odnosi się do prawie każdej książki, ale do tej w sposób szczególny, a na pewno bardziej dosłowny. Ourednik nie stawia tezy, opisuje jedynie fakty.

Zresztą opisuje to za dużo powiedziane – on przedstawia fakty nie analizując przy tym procesu historycznego, który je determinuje. To oznacza, że obraz Europy, jaki z tej książki wyczytamy, zależy li i jedynie od tego, jakie będzie nasze do owych procesów (które znamy) nastawienie. Dla przykładu – gdyby tekstem Ourednika odpowiadała przy tablicy uczennica piątej klasy szkoły podstawowej, to byłoby to iście przerażające świadectwo. Gdyby natomiast monologowała do nas, tymi samymi słowy, ćma barowa o aparycji Toma Waitsa, to dojrzelibyśmy jedynie banał i cynizm XX wieku. Bo tak właśnie zbudowana jest książka Ourednika, wszystko jest tu zebrane – iperyt, pigułka, obozy koncentracyjne i telewizja, ale nic ułożone, nic posegregowane. Chaos formalny, który odbija rzeczywisty chaos historii dwudziestowiecznej Europy. Od nas zależy jak ten chaos będziemy postrzegać. Ourednik pomaga nam stanąć po stronie przerażonych, albo jedynie zrezygnowanych. Książka dla tych, którzy chcą się jakoś w historycznym chaosie odnaleźć, ale także dla tych, którzy chcą przypomnieć sobie, jakie dziedzictwo spoczywa na nas wszystkich Europejczykach. 
 
Kardynał Ratzinger swoje rozważania nad Europą, zaczyna od próby odpowiedzi na pytanie o granice Europy w starożytności i teraz. Pisze o jej podwójnych korzeniach greckich i chrześcijańskich, a o ich kombinacji, jako o trzonie prawdziwej, silnej Europy. Czasy, kiedy istniało imperium chrześcijańskie uważa za szczytowy okres jej rozwoju. Początek końca Europy to Rewolucja Francuska i jej następstwa, czyli utworzenie się państw narodowych. Za upadek wartości dla naszego kontynentu właściwych oskarża filozofię dialektyczną, i to zarówno w wydaniu Hegla jak i Marksa. Postęp piętnuje za to równie namiętnie jak Rousseau – tylko znacznie bardziej racjonalnie. Tezy, które stawia Ratzinger charakteryzuje właśnie racjonalizm podbudowany głębokimi przemyśleniami o charakterze nie tyle teologicznym, co filozoficznym. W tych rozważaniach objawia się Europa, która odchodzi – konserwatywna, zdroworozsądkowa. Ratzinger zdaje sobie sprawę z przemijania świata, który stara się ratować. Pokazuje, gdzie i jakie błędy popełniamy, jak należy myśleć, żeby nie dać starej Europie odejść bezpowrotnie. Sam jednak zdaje sobie sprawę, że to nie może się udać – stąd tak wiele rozważań poświeconych wolności. Dawny świat odchodzi – taki jest wolny wybór Europejczyków. Czy słuszny? Zdaniem Ratzingera nie, a ja, cóż będę tęsknić wraz z nim.
 
Anna Miszewska, "Lampa"
 
Patrik Ouředník, “Europeana. Zwięzła historia XX wieku”. Przełożył Jan Stachowski. Sejny 2005, Fundacja Pogranicze
 

Komentarze:

Dodaj swój komentarz:

Imię i nazwisko:*

Adres e-mail:*

Treść:*

ładowanie...

Kod z obrazka:*

 

 pola oznaczone * są wymagane

Szukaj na stronie

Od 1 września

Dwór Miłosza w Krasnogrudzie

czynny od poniedziałku do piątku 10.00 - 16.00

 

 

 

 Instytucja współprowadzona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.

 

  Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego

 

IV Kongres Archiwistyki Społecznej

"Krasnogrudzkie Archiwum Pogranicza. Opowieść Małgorzaty Sporek-Czyżewskiej" 

 

  

 

 

 

,,Atlas Sejneńskiego Nieba" 

wystawa Małgorzaty Dmitruk, Biała Synagoga

 

  

,,Żegaryszki II i Inne" 

wystawa Krzysztofa Czyżewskiego, Krasnogruda, aleja Gabrielii

 

 

  

 

 

Szanowni Państwo, drodzy Przyjaciele, kochani Rodzice, Sąsiedzi, Goście Sejn i Krasnogrudy, 

Bardzo zachęcamy do wsparcia Fundacji Pogranicze 1%-em Waszego podatku. Pomoc taka dla nas w dzisiejszych czasach jest jedną z możliwych dróg utrzymania naszego miejsca.  

Jak można przekazać 1% swojego podatku dla Organizacji Pożytku Publicznego jaką jest Fundacja Pogranicze? W zeznaniu podatkowym należy wpisać KRS Fundacji Pogranicze: 0000178248.

 

 

 

 

 

Oferta edukacyjna

Darowizny uzyskane przez Fundację Pogranicze

W związku z otrzymaniem darowizn, na podstawie art. 18 ust. 1f, pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zmianami), Fundacja Pogranicze podaje do publicznej informacji, że łączna kwota uzyskana z tego tytułu w okresie od 01.01.2020 r. do 31.12.2020 r. wyniosła 88.736,29 zł.

W 2020 roku Fundacja uzyskała również kwotę 9.545,20 zł w formie wpłat z 1% podatku oraz 5.667,98 z tytułu zbiórki publicznej nr 2018/2901/OR.

Otrzymane darowizny Fundacja Pogranicze w całości przeznaczyła na realizację działań statutowych.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

INFORMACJA O POLITYCE PRYWATNOŚCI