Atlantyda Pogranicza - Prowadzący warsztaty

W dniach 1-12 lipca 2013 roku, w ramach projektu Atlantyda Pogranicza – transgraniczny szlak kulturowy, w MCD w Krasnogrudzie, toczyć się będzie praca z młodzieżą z trzech krajów, Litwy, Polski i Rosji. Praca odbywać się będzie w formie różnorodnych warsztatów edukacyjno-artystycznych (warsztat fotograficzny, warsztat ceramiczny, warsztat słowa, warsztat poezji, warsztat graficzny, warsztat krajoznawczy, warsztat teatralny, warsztat śpiewu, warsztat kamienia). Celem  warsztatów jest poznawanie wspólnego dziedzictwa kulturowego regionu,  jak również jego krajobrazu.. Warsztaty będą prowadziły do stworzenia podręcznika-przewodnika po szlaku kulturowym w trzech językach i wystawy multimedialnej. 


Warsztat ceramiczny.

Celem warsztatu jest zaprojektowanie i wykonanie przez biorących w nim udział, obiektów, które rozmieszczone będą w przestrzeni objętej projektem "Atlantyda". Obiekty owe, ich kształt i forma zaprojektowane przez uczestników warsztatu, wykonane będą z gliny szamotowej i wypalone w piecu ceramicznym. W zależności od projektów możliwe jest użycie szkliw i angob wykorzystywanych do zdobieniu ceramiki. Obiekty ( trójwymiarowe, tablice, rzeźby) powinny swoją formą odwoływać się i nawiązywać do miejsc w przestrzeni w której będą lokowane.

Wiesław Szumiński - artysta malarz urodzony w Suwałkach. Ukończył kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu (1978-1982) oraz Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu (1982 - 1986).Związany z Ośrodkiem i Fundacją "Pogranicze - sztuk, kultur, narodów" w Sejnach.W suwalskim szpitalu psychiatrycznym od lat realizuje program arteterapii dla osób chorych psychicznie. Jest autorem blisko trzydziestu wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą (Niemcy, Litwa, Ukraina, Dania, Bośnia i Hercegowina, Macedonia).

Warsztaty przyrodniczo-krajoznawcze z elementami fotografii.

Zajęcia ukierunkowane na naukę rozpoznawania różnych elementów przyrodniczych i kulturowych wpisanych w  krajobraz. Ważnym elementem warsztatów jest  ukazanie przyrody na różne sposoby i na różnych płaszczyznach wrażeniowych. W programie prezentacje fotograficzne zarówno  przyrodniczo – krajoznawcze jak i na pobudzenie wyobraźni i rozszerzenie widzenia krajobrazu czy jego elementów. Ponadto podróże  ( w sumie 9) do miejsc rzadko odwiedzanych i mało znanych  w okolicy Sejn i Suwałk, gdzie powstanie dokumentacja fotograficzna i tekstowa związana z tymi miejscami (zarówno elementy przyrody, krajobrazu jak i spotkanie z ludźmi).

Piotr Malczewski - fotografik, podróżnik.  Ukończył Studium Fotografii Profesjonalnej na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Współpracuje z agencjami fotograficznymi i wydawnictwami w kilku krajach (Francja, Niemcy, Szwajcaria). Jego zdjęcia znajdują się w publikacjach turystycznych, artystycznych, naukowych, czasopismach i albumach m.in.: Wigry, X lat Wigierskiego Parku Narodowego, Kanał Augustowski. W 2007 ukazał się jego autorski album pt. „Rospuda”, potem „Magiczny Bajkał” i w 2010 r. album „Wigry. Kraina Wody i Nieba”. Zdobywał też nagrody w konkursach, m. in.: w Ogólnopolskim Konkursie Fotograficznym Parki Narodowe Polski – I miejsce 2000r., I miejsce 2001r. oraz nagroda specjalna w II Międzynarodowym Niekonwencjonalnym Konkursie Fotograficznym. W dorobku Malczewskiego znajdują się przede wszystkim fotografie przyrodnicze, artystyczne i podróżnicze. Mieszka w Budzie Ruskiej nad Czarna Hańczą w Wigierskim Parku Narodowym. Stworzył tam galerię fotografii, w której prezentuje m.in. swój dorobek fotograficzny w postaci wystaw i tematycznych pokazów slajdów z Suwalszczyzny oraz z wypraw do Azji Centralnej. Organizuje również warsztaty fotograficzne – Fotografia, Przyroda i Czary. Współpracuje ze szkołami, domami kultury, galeriami, organizując wystawy fotografii, spotkania autorskie i pokazy slajdów z opowieścią o tematyce: Wigierski Park Narodowy, Czarna Hańcza, Kanał Augustowski, Bocian Biały, Bóbr, Ciekawostki przyrody, Zima, Widziane w wodzie, Syberia – Bajkał, Bajkał kajakiem, Przez Kraj Urianchajski, Mongolia – Konno, Żaglowozami przez pustynię Gobi.

Warsztaty graficzne.

Rysunek, grafika, ilustracja, tworzenie znaków – wykorzystanie ich w projektowaniu graficznym. Zasady tworzenia publikacji. Zadania opracowania kaligramów i piktogramów do przewodnika.

Darek Korbański – grafik, pracuje jako nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu. Ukończył Wydział Grafiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnie ASP). Zajmuje się grafiką warsztatową i użytkową (plakat, ilustracja książkowa, znaki graficzne). Jednocześnie działa jako muzyk (klarnet i mandolina). Od 1987 współpracuje ze Stowarzyszeniem Teatralnym Węgajty, a od 2009 z Festiwalem Poetów w Tarragonie, Katalonia. Udział w wystawach m.in. /Triennale Grafiki, Kraków 1997, Noryrnberga 1998, Rio de Janerio 1999, Polish Graphic in Japan 1999/.

Warsztaty formy i koloru.

Inspiracją będą obecne w polodowcowej okolicy kamienie. Obok formy zajmiemy się kolorem, tworzeniem wyciągów barwnych okolicznych miejsc. Doświadczenia te będą bazą i inspiracją do tworzenia obiektów użytkowych. 

Mirka Korbańska – pracuje jako projektant, grafik. Jest twórcą plakatów i opracowań graficznych wydarzeń MTP.Od kilku lat prowadzi zajęcia plastyczne dla dzieci. Współpracuje z Biblioteką Raczyńskich w Poznaniu, prowadzi autorską pracownię formy i koloru „Lipka” przy ODK Pod Lipami, w której realizuje projekty plastyczne w oparciu o teksty literatury dziecięcej, ostanio: Legendy Brneńskie, Brzechwa i dzieci. Współtworzy wakacyjne plenery dla dzieci (razem z Dorotą Łepkowską) w Godkach. Maluje obrazy, zajmuje się tkaniną. Absolwentka wydziału Malarstwa, Grafiki i Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnej ASP) w Poznaniu.

Warsztaty śpiewu i pieśni tradycyjnej

Na repertuar wykorzystywany podczas warsztatów złożą się głównie liryczne pieśni z Suwalszczyzny i okolic. 

Monika Mamińska-Domagalska - od 22 lat związana z Fundacją „Muzyka Kresów”, od 12 lat prowadzi warsztaty śpiewu tradycyjnego. Na początku swoich poszukiwań zafascynowana była pieśniami ukraińskimi, ucząc się śpiewu od członków zespołu „Drewo” – Hanny Koropniczenko, Iryny Klymenko i, w największym stopniu, Romana Jenenki. Potem doceniła monodyczne piękno pieśni polskich, zauważając paralelność tych melodii z muzyką współczesną. Pieśni polskie, ze względu na większą artykulacyjność języka polskiego i rozpiętość melodyczną są, wbrew pozorom, trudniejsze do wykonania , niż wielogłos ukraiński. Dotyczy to także odbioru tych pieśni przez słuchacza, gdyż wydają się prostsze i nie tak atrakcyjne, jak wielogłosowe. W pracy warsztatowej interesują ją najbardziej aspekt terapeutyczny i twórcza improwizacja otwartym głosem, poszukiwanie własnego tembru i języka pieśni, dochodzenie do prawdy, tak interpretacyjnej, jak i tej najtrudniejszej – prawdy o sobie. W tym ostatnim procesie, według M. Mamińskiej-Domagalskiej niezwykle pomaga szukanie własnego głosu i zaakceptowanie go. Praca nad głosem zawiera bowiem elementy pracy z ciałem, ale jeszcze bardziej – pracy duchowej. Sztuka bowiem jest, według niej, przejawem tęsknoty za Bogiem. Prowadziła warsztaty z wieloma grupami, współpracowała przy powstaniu kilku spektakli (głownie do utworów Tadeusza Słobodzianka z aktorami teatrów: Starego, Narodowego, Nowego w Łodzi i Teatru im.C.K. Norwida w Jeleniej Górze). Od 2008 r. pracuje w Ośrodku Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża” w Lublinie.

Warsztat fotograficzny.

Budowa i działanie aparatów fotograficznych. Podstawowe pojęcia: migawka, czas ekspozycji, czułość i co z tego wynika dla obrazu fotograficznego (zajęcia teoretyczne i praktyczne). Budowa i działanie obiektywów fotograficznych ogniskowa, przysłona, głębia ostrości, perspektywa (zajęcia teoretyczne i praktyczne). Współczesna ciemnia cyfrowa. Pliki (zdjęcia) cyfrowe - przegląd programów do edycji zdjęć (Zajęcia teoretyczne i praktyczne). Rodzaje plików cyfrowych. Format RAW czyli cyfrowy negatyw - dlaczego warto go używać. Wielkosć pliku a jakość zdjęcia. Sposoby kompresowania. Zalety i wady różnych formatów zapisu (jpg, tiff, psd). Jak przygotować plik do druku. Przykłady zdjęć o różnym przeznaczeniu (prasa, przewodnik, dokumentacja, pamiątka), dobieranie odpowiedniej techniki fotograficznej do przekazu zdjęcia,elementarna wiedza o kompozycji obrazu,światło i atmosfera zdjęcia w kontekście jego planowanego wykorzystania. Portretowanie ludzi we wnętrzu i na dworze. Wykorzystanie światła zastanego przy portretowaniu ludzi. Jak sobie radzić z "kolorem" światła na dworze i we wnętrzu. Używanie światła lampy blaskowej w dzień do zmniejszania kontrastu zdjęcia. (zajęcia praktyczne). Używanie odbłyśników w fotografowaniu ludzi i przedmiotów (zajęcia praktyczne). Czy warto używać flesz w ciemnym pokoju (Zajęcia praktyczne). Portretowanie ludzi - zajęcia praktyczne w terenie. Relacja z fotografowanymi ludźmi. Opowiadanie historii obrazem. Portret, relacja subiektywna, dokumentacja. Przygotowanie prac młodzieży do publikacji drukowanej i internetu. Podstawy obróbki cyfrowej zdjęć. Warstwy, maski, krzywe.

Jola Kozińska - fotograf, polonistka, dziennikarka, producent. Ukończyła Studium Fotografii i Produkcji Filmowo-Telewizyjnej w Warszawie. Posiada ponad 25 lat doświadczenia w  czynnie wykonywanym zawodzie fotografa. Członek Stowarzyszenia Dziennikarzy RP. Pracowała jako fotoreporter i fotograf reklamowy. Publikowała w Polsce i zagranicą (Gazeta Wyborcza, Polityka, Paris Match, L’Express, Stern, Liberation). Rejestrowała pierwsze wolne wybory w Polsce, stan wyjątkowy w Bułgarii, zamieszki na tle narodowościowym w Europie. Pracowała dla agencji fotograficznych ( Forum, Agence Vu,  Bilderberg). Od 2006 fotograf reklamowy w FOCUS Studio w Warszawie. Wyróżniona I nagrodą na konkursie „Kreatura” wraz z agencją Young&Rubicam za kreację fotograficzną. I nagroda za prace graficzno-fotograficzne w konkursie Cover Art. Założycielka Domu Produkcyjnego Studio Niebo oraz współwłaścicielka Agencji Fotograficznej Piękna, założonej w 1990 roku przez Ryszarda Horowitza. Współautorka i organizatorka wystaw i wydawnictw artystycznych polskich twórców na terenie Francji (siec FNAC), Niemiec (Bunkier Hamburg) oraz Szwajcarii.

Marek Skorupski - z wykształcenia fizyk i filozof. Ukończył Studium fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Posiada 20 lat doświadczenia w czynnie wykonywanym zawodzie fotografa i fotoreportera. Współtwórca Polskiej Agencji Fotografów Forum, animator młodego środowiska fotograficznego, spotkań i warsztatów z ikonami fotografii światowej m.in Josefem Koudelką z Agencji Magnum, szef działu fotografii w Polskiej Agencji Informacyjnej, autor projektu wydawniczego „Szlakami młodzieńczych wędrówek Karola Wojtyły”. Konsultant MSZ i EXPO w przedsięwzięciach promujących Polskę za granicą. Zrealizował kilkadziesiąt tematów fotograficzno-dziennikarskich dla polskich i zagranicznych agencji opublikowanych w kraju i za granicą m.in. dla Der Spiegel, Focus, Newsweek, El Mundo, Reuters, Gamma, Getty Images, Paris Match. Koordynator projektów, czynnie zaangażowany w organizację międzynarodowych działń edukacyjnych i kulturowych, w szczególności wystaw i wydawnictw fotograficznych (UNESCO, MKiDN, MSZ). Autor i współautor wielu wystaw. Ceniony współpracownikm sieciowych agencji reklamowych ATL i BTL oraz wydawnictw m.in Agora, Axel Springer, Bauer, Edipresse, Burda Media etc. Specjalista cyfrowej obróbki obrazu.

Warsztaty z podstaw Geocachingu.

.Zaprezentowanie idei geocachingu
.Geocaching na świecie i w Europie na przykładzie Niemiec
.omówienie serwisu Geocaching.com, 
.zakładanie konta w serwisie,
.omawiamy posługiwanie się sprzętem GPS,
.nauka maskowania i umieszczania skrytek wraz z omówieniem ich typów 
.kompletacja przykładowego kesza (generowanie logbooka, naklejki, maskowania etc.),
.generowanie opisu w serwisie GC 

Leo Walotek-Scheidegger - niemiecki dziennikarz zajmujący się tematyką morską i turystyką. Rocznik `68; logistyk handlu zagranicznego, kierunek Azja Południowo-Wschodnia (Uniwersytety w Kolonii i Düsseldorfie oraz Politechnika w Krefeld) . Należy do VEUS, elitarnej Organizacji Europejskich Dziennikarzy Morskich, jest jej jedynym przedstawicielem w Polsce. Jednym z jego hobby jest geocaching, mieszanka alternatywnej turystyki i szukania skarbów z odbiornikiem GPS w ręku. Jest współtwórcą kilkuset skrytek geocachingowych w landzie (województwie) Nadrenia Palatynat, realizowanych w ramach rewitalizacji turystyki regionalnej. Współtworzył podobny projekt na terenie województwa Kujawsko-Pomorskiego, którego uwieńczeniem był tzw Megaevent w Górznie (24-26.05.2013), pierwsze w Polsce międzynardowe spotkanie geokeszerów z kilku krajów. Projekt doprowadził do budowy około 1000 skrytek geocache na terenie województwa. W ciągu niespełna trzech tygodni skrytki te zostały zalogowane ponad 30 tysięcy razy (jako znalezione). Wyróżniony za tę działalność pisemnym podziękowaniem Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Publikuje w magazynach niemieckich, polskich, szwajcarskich i koreańskich. Współpracuje za granicą między innymi ze Spieglem, Sternem, Hamburger Abendblatt, niemieckimi telewizjami ARD, NDR oraz radiem Deutschlandfunk. W Polsce współpracuje między innymi z National Geographic Traveller, Fokusem Sledczym, Przekrojem, Naszym Morzem, Jachtingiem oraz TVP.

Warsztaty poezji.

Twórczość Czesława Miłosza, Antanasa Baranauskasa i Morisa Rosenfelda.

Krzysztof Czyżewski - praktyk idei, eseista i animator działań międzykulturowych, twórca Fundacji ”Pogranicze” i Ośrodka ”Pogranicze - sztuk, kultur, narodów” w Sejnach. W 2011 roku, wraz z zespołem „Pogranicza”, otworzył Międzynarodowe Centrum Dialogu w Krasnogrudzie, przy granicy polsko-litewskiej. Autor m.in. książek “Ścieżka pogranicza” oraz „Linia powrotu”. Inicjator programów dialogu międzykulturowego w Europie Środkowej, na Bałkanach, Kaukazie, Azji Środkowej, Indonezji, Bhutanie i innych pograniczach świata. Wykładowca wielu uniwersytetów w Europie i USA. Przewodniczący Rady Kongresu Kultury Partnerstwa Wschodniego. Ambasador Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego i Województwa Podlaskiego. Od wielu lat zaangażowany w programy rozwojowe miast i regionów poprzez kulturę (Sztokholm, Kraków, Lublin, Wrocław).

Warsztat teatralny.

Warsztaty integracyjne w oparciu o zabawy teatralne. Pojęcia spotkanie, granica, wspólnota.

Bożena Szroeder – animator kultury, pedagog, pracuje w Ośrodku „Pogranicze– sztuk, kultur, narodów”, w Sejnach, gdzie  prowadzi pracownię teatralną z dziećmi i jest liderem programu „Kroniki sejneńskie”. Od 1999 roku w  sejneńskich szkołach prowadzi  programy edukacji interkulturowej dla dzieci,  warsztaty dotyczące tradycji sąsiedzkich Sejneńszczyzny pt.: „Nasi sąsiedzi- wczoraj i dziś”, „Co pamięta Sejna”, „Trzej starcy”.  Jest także współ-prowadzą program pt. „Gra szklanych paciorków”, poświęcony pracy kulturowej nad pamięcią i tożsamością miejsca, który jest obecnie realizowany z wieloma ośrodkami w Polsce i Europie.  Od trzech lat  prowadzi projekt filmowy pt: ”Filmowa Kolekcja Opowieści Pogranicza”, który miał już trzy edycje: „Bajki i Legendy Pogranicza”, „Pieśni Pogranicza”,  „Opowieści dziadków”. Zajmuje się także historią i kulturą Cyganów-Romów, prowadząc dział cyganików w Centrum Dokumentacji Kultur Pogranicza. Jest wpółtwórczynią Muzeum Tradycji Kulturowych Sejn oraz zastępcą redaktora naczelnego polsko-litewskiego pisma „Almanach Sejneński”.

Atlantyda Pogranicza - Prowadzący warsztaty


Komentarze:

Dodaj swój komentarz:

Imię i nazwisko:*

Adres e-mail:*

Treść:*

ładowanie...

Kod z obrazka:*

 

 pola oznaczone * są wymagane

Szukaj na stronie

 

 

 

Współorganizator

 


 

Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego

 

 

 

 

Budowa niewidzialnego mostu. Rozmowa z Krzysztofem Czyżewskim

 

 

 

Dziecięcy Uniwersytet Pogranicza

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

 

 Mikkołaj Trzaska i Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego. 8 sierpnia 2020

Wspomnienie Misterium Mostu 2020

TONY JUDT LECTURE, wykład Krzysztofa Meissnera - Fizyka i transcendencja

Sejneńska Spółdzielnia Jazzowa - Kuba Więcek Trio - 24 lipca 2020

III Debata WOKÓŁ XENOPOLIS

II Debata WOKÓŁ XENOPOLIS

I Debata WOKÓŁ XENOPOLIS

 

 

Oferta edukacyjna

Darowizny uzyskane przez Fundację Pogranicze

W związku z otrzymaniem darowizn, na podstawie art. 18 ust. 1f, pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zmianami), Fundacja Pogranicze podaje do publicznej informacji, że łączna kwota uzyskana z tego tytułu w okresie od 01.01.2019 r. do 31.12.2019 r. wyniosła 58.155,28 zł.

W 2019 roku Fundacja uzyskała również kwotę 8.846,30 zł w formie wpłat z 1% podatku oraz 10.212,62 z tytułu zbiórki publicznej nr 2018/2901/OR.

Otrzymane darowizny Fundacja Pogranicze w całości przeznaczyła na realizację działań statutowych.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

INFORMACJA O POLITYCE PRYWATNOŚCI