Filmowa Kolekcja Bajek - "Opowieści Pogranicza" - Kolekcja trzecia: Realizatorzy

Twórcy kolekcji:

Daria Kopiec – animacja, reżyseria, montaż
Joanna Polak – animacja, reżyseria, montaż

Animacja i realizacja: Karolina Dzimitko, Monika Fiedorowicz, Martyna Grablun, Urszula Jachimowicz, Emilia Janczewska, Robert Jedynasty, Julita Jodzis, Natalia Kaszuba, Agata Kukolska, Małgorzata Kukolska, Małgorzata Lipiec, Martyna Mazur, Piotr Myszczyński, Tomasz Myszczyński, Dagmara Nieszczerzewska, Anna Pawłowska, Estera Pietrewicz, Maria Pisera, Franciszka Popławska, Marianna Popławska, Dominika Rasiul, Aleksander Sawicki, Franciszek Sawicki, Piotr Szroeder, Klaudia Święcicka, Amelia Turek, Małgorzata Turowicz, Martyna Zawadzka, Patryk Zubowicz

Wiesław Szumiński – projekty plastyczne, scenografia
Aleksandra Kotarska – projekty plastyczne, scenografia
Dominika Turowicz – projekty plastyczne, scenografia
Urszula Wasilewska – scenografia
Bożena Szroeder – opieka artystyczna
Marcin Lenarczyk – udźwiękowienie 
Marcin Pawlukiewicz – postprodukcja 
Raphael Rogiński – muzyka (gitara elektryczna, bałałajka)

oraz

Stanisław Czyżewski – kontrabas, cymbały
Michał Moniuszko – mandolina
Kacper Szroeder – trąbka
Wojciech Szroeder – akordeon


Mistrzowie – nauczyciele

Wiesław Szumiński (ur. 1958) – artysta plastyk, animator życia kulturalnego Suwałk i regionu. Absolwent kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (1978–1982) oraz poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych (1982–1986). Autor obrazów, rzeźb, ilustracji książkowych, aranżacji ekspozycji i scenografii teatralnych. Pracownik Ośrodka „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów”, gdzie prowadzi zajęcia z dziećmi w pracowni ceramicznej. Współtwórca projektów: „Kroniki sejneńskie”, „Gra szklanych paciorków”, „Macewy z sejneńskiego kirkutu”, „Gliniana księga”, „Kapliczka”, „Księga Jerzego Ficowskiego”. Kustosz Galerii Papuciarnia i w Białej Synagodze. Pracuje również w Specjalistycznym Psychiatrycznym Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Suwałkach, gdzie prowadzi terapię zajęciową przez sztukę. Swoje prace wystawiał między innymi w Knivsbergu (Dania), Strumicy (Macedonia), Paryżu (Francja), Sarajewie i Mostarze (Bośnia i Hercegowina), Lipsku (Niemcy), Gütersloh (Niemcy), Frankfurcie nad Odrą (Niemcy), Wilnie (Litwa), Kijowie (Ukraina), a także w Krakowie, Poznaniu, Białymstoku i Suwałkach.

Daria Kopiec (ur. 1983) – reżyserka filmów animowanych. W roku 2003 ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie. Absolwentka Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (specjalizacja animacja i filmowe efekty specjalne). Współtwórczyni I Przeglądu Filmów Animowanych „Animakcja” w Łodzi. W latach 2006–2007 stypendystka w École Nationale Supérieure des Arts Visuels – La Cambre w Brukseli. Od lutego 2008 roku jest dyrektorem artystycznym i reżyserem studenckiego teatru Politechniki Łódzkiej „Teatr Nieobliczalny”. Pracuje jako kolorystka materiałów filmowych (na systemie DaVinci Resolve) w firmie Packshot. Prowadziła warsztaty z pikselacji w ramach Polskiej Prezydencji Se-ma-for European/Asian Express 2011 (Pekin, Madryt, Tokio, Paryż). Wyreżyserowała teledysk dla łódzkiego zespołu Samokhin Band (Habibi), dla zespołu PIN (Film o sobie), dla zespołu Lady Pank (Dziewczyny dzisiaj z byle kim nie tańczą), dla zespołu Manchester (Nie chce się spać), dla zespołu T.Love (Lucy Phere).

Filmografia: Anunnaki (2004), Wella – viva one night mouse (2005), Femme fatale (2005), Osiem (2006), Agata Nowicka opowiada o twórczych inspiracjach codzienności – projekt ENDO oraz Karolina Gruszka o adaptacjach filmowych prozy Iwaszkiewicza (2008), Nescafee 3 in 1 (2008), Zuzanna (2010).

Joanna Polak (ur. 1978) – reżyserka filmów animowanych. Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie i Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Komunikacji Multimedialnej. Dyplom magistra sztuki, realizatora obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografii ze specjalnością reżyser filmu animowanego uzyskała w roku 2003. W roku 2011 otrzymała stopień doktora nadany przez Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; asystentka w Zakładzie Sztuki Mediów Cyfrowych w ISP WA UMCS w Lublinie. Prowadzi eksperymenty w zakresie cyfrowej grafiki animacyjnej. Poza kwestiami stricte artystycznymi interesują ją pionierskie badanie na polu filmoterapii, które owocują interesującymi wynikami, a realizuje je we współpracy z naukowcami z ośrodków leczenia uzależnień i w ramach programu wychodzenia z bezdomności. Jej filmy, wideoinstalacje, fotografie, rzeźby, makramy i obrazy były prezentowane na 23 wystawach, 61 festiwalach (na pięciu kontynentach), w 13 kanałach telewizyjnych (Europa, Azja, USA) i w ponad 300 prezentacjach. Jest autorką 83 filmów głównie animowanych. Jej aktualne poszukiwania twórcze skupiają się wokół eksperymentów z wideoinstalacją symultaniczną. Współpracuje z Telewizją Polską.

Bożena Szroeder – animatorka kultury, pedagog. Autorka projektu Filmowa Kolekcja Bajek – „Opowieści pogranicza”. Pracuje w Ośrodku „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów”, którego jest współtwórczynią i gdzie od wielu lat realizuje z młodzieżą i dziećmi projekty artystyczne i kulturalne, prowadzi pracownię teatralną i jest liderem programu „Kroniki sejneńskie”. Z teatrem dziecięcym wyreżyserowała spektakle Róża i Kroniki sejneńskie. Autorka nowatorskiego programu edukacji interkulturowej dla dzieci, który jest realizowany w szkołach sejneńskich i stał się wzorem dla szkół z innych regionów Polski. Współprowadząca program pn. „Gra szklanych paciorków” – o pracy kulturowej nad pamięcią i tożsamością miejsca zamieszkiwanego przez dzieci, który jest realizowany we współpracy z wieloma ośrodkami w Polsce i Europie. Ponadto zajmuje się historią i kulturą Romów, prowadzi dział cyganików w Centrum Dokumentacji Kultur Pogranicza. Zrealizowała takie programy, jak: „Cygańska wioska artystyczna” czy „Tabor”, które odbywały się w wioskach zamieszkałych przez społeczność romską. Współtwórczyni Muzeum Tradycji Kulturowych Sejn oraz zastępca redaktora naczelnego polsko-litewskiego pisma „Almanach Sejneński”. Laureatka pierwszej w historii konkursu nagrody honorowej im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” (2012 rok). 

Aleksandra Kotarska – studentka malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, absolwentka Liceum Plastycznego w Łomży, finalistka olimpiady artystycznej, stypendystka Marszałka Województwa Podlaskiego, uczestniczka programów realizowanych w Pograniczu – „Kroniki sejneńskie”, „Związani z miejscem”, „Przestrzeń domu”, „Kawiarnia qulturalna”, Kolekcja Filmowa Kolekcja Bajek – „Pieśni pogranicza”.

Dominika Turowicz – studentka historii sztuki na warszawskiej Akademii Sztuk Pieknych, absolwentka Liceum Plastycznego w Łomży, laureatka ogólnopolskiej olimpiady artystycznej, uczestniczka programów realizowanych w Pograniczu – „Kroniki sejneńskie”, „Związani z miejscem”, „Przestrzeń domu”, „Kawiarnia qulturalna”, Filmowa Kolekcja Bajek – „Pieśni pogranicza”.

Raphael Rogiński – gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury i badacz folkloru muzycznego. Wielka osobowość sceny muzycznej. Od trzynastego roku życia gra na gitarze elektronicznej. Od początków działalności twórczej skupiony jest przede wszystkim na improwizacji wynikającej z jazzu i bluesa oraz na muzyce etnicznej i ludowej. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym. Głęboko związany z kulturą żydowską, szuka jej miejsca w swojej działalności artystycznej. Z tych poszukiwań wynikają projekty, których jest liderem, np. Shofar i Cukunft, Alte Zachen, Bach Bleach, Mizrachi, Night Ragas, Drom, Sisters. Artysta zaangażowany w przedsięwzięcia związane ze światową sceną nowego jazz, a jego kompozycje są wykorzystywane w filmie i teatrze.

Urszula Wasilewska – w 1983 roku ukończyła Artystyczną Szkołę Reklamy w Mińsku Mazowieckim. W tym samym roku rozpoczęła swoją pierwszą pracę jako dekorator w sejneńskiej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”. W latach 1987–1993 była plastykiem w Domu Kultury. Od roku 1994 pracuje w Ośrodku „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów”, gdzie przez wiele lat prowadziła zajęcia tkackie z dziećmi i młodzieżą, a obecnie koordynuje działania pracowni wystawienniczej i programu wydawniczego.

Marcin Pawlukiewicz – dokumentalista, twórca filmowy, animator kultury. Zrealizował kilka młodzieżowych projektów przywołujących historię Sejn. Na bieżąco rejestruje życie miasteczka i prowadzi zajęcia multimedialne dla młodzieży. Pracuje w Ośrodku „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów”.

Marcin Lenarczyk – turntablista, realizator i montażysta dźwięku. Jako DJ Lenar promował nowe techniki grania na gramofonach i płynnie poruszał się po różnych gatunkach muzycznych – od klezmerskiego „Meritum ” przez reinterpretacje Lutosławskiego grane z Andrzejem Bauerem czy występy z zespołem Paris Tetris w towarzystwie Marcina Maseckiego. Od kilku lat zajmuje się realizacją i montażem dźwięku w filmach fabularnych i dokumentalnych (Niezależna Republika Samosiuk, Sala samobójców, Przeżyć Afganistan). Współpracował z Pograniczem w projekcie „Muzyka miejsca”, w ramach którego prowadził warsztaty dźwiękowe. Jest także twórcą ścieżki dźwiękowej do Filmowej Kolekcji Bajek – „Opowieści pogranicza”.


Komentarze:

Dodaj swój komentarz:

Imię i nazwisko:*

Adres e-mail:*

Treść:*

ładowanie...

Kod z obrazka:*

 

 pola oznaczone * są wymagane

Szukaj na stronie

Oferta edukacyjna

Darowizny uzyskane przez Fundację Pogranicze

W związku z otrzymaniem darowizn, na podstawie art. 18 ust. 1f, pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zmianami), Fundacja Pogranicze podaje do publicznej informacji, że łączna kwota uzyskana z tego tytułu w okresie od 01.01.2018 r. do 31.12.2018 r. wyniosła 66.006,31 zł.

W 2018 roku Fundacja uzyskała również kwotę 16.106,30 zł w formie wpłat z 1% podatku oraz 5.131,31 z tytułu zbiórki publicznej nr 2018/2901/OR.

Otrzymane darowizny Fundacja Pogranicze w całości przeznaczyła na realizację działań statutowych.

Towarzystwo Inwestycji Społeczno – Ekonomicznych S.A. w Warszawie udzieliło nam pożyczki na zamknięcie inwestycji oraz pomogło zorganizować montaż finansowy przy współpracy z Polskim Bankiem Spółdzielczym w Ciechanowie dla zapewnienia pełnej płynności przy prowadzeniu inwestycji związanej z rewitalizacją zabytkowego kompleksu dworskiego w Krasnogrudzie, w którym powstaje Międzynarodowe Centrum Dialogu.

www.tise.pl

Informacja o plikach cookies

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

"Biuletyn Pogranicza" w Twojej skrzynce

INFORMACJA O POLITYCE PRYWATNOŚCI