Jessica Kaahwa

Jessica Kaahwa jest architektem przestrzeni współistnienia i dialogu w Ugandzie, w samym  sercu Czarnej Afryki. Jej podstawowym narzędziem pracy jest teatr, szeroko rozumiany, zaangażowany społecznie, realizowany z profesjonalistami i amatorami, na uniwersytecie i 
na ulicy, często w odległych wioskach. Pracuje w stolicy kraju Kampali, ale także na pograniczach z Ruandą i Sudanem. Mówi różnymi językami bantu, w tym biegle językiem runyakitara, a także suahili, francuskim i angielskim.
 
 

Zaproszona przez Międzynarodowy Instytut Teatru do wygłoszenia przesłania podczas Światowego Dnia Teatru w 2011 roku, powiedziała:Teatr potrafi subtelnie przeniknąć ludzką duszę ogarniętą lękiem i podejrzliwością, dokonać przemiany naszej osobowości i otworzyć świat dla różnych alternatyw stojących tak przed jednostką, jak i wspólnotą. Potrafi nasycić znaczeniem zdarzenia dnia codziennego, a tym samym przygotować nas na niepewną przyszłość.
 
Potrafi zaangażować w politykę rozwiązywania ludzkich problemów w najprostszy i bezpośredni sposób. Ponieważ jest teatrem uczestniczącym, daje nam szansę doświadczyć przekroczenia ugruntowanych w nas mniemań. […] Aby teatr, pośród innych form sztuki, pozostał żywym, musimy zdobyć się na poważny akt włączenia go w życie codzienne, gdzie rozstrzygają się zasadnicze sprawy ludzkie związane z konfliktem i pokojem.
 
Pisząc o dramatach noblisty Wole Soyinki, podkreślała, że rozwój nowoczesnej sztuki dramaturgicznej jest podstawowym narzędziem demokratyzacji w Afryce. Jest autorką wielu dramatów, które czasem sama reżyserowała, i w których występowała jako aktorka. Reżyserowała także m.in. szekspirowskiego „Króla Leara” oraz „Matkę Courage i jej dzieci” Bertolda Brechta w przekładzie na język luganda, z którym to spektaklem podróżowała do Afryki Południowej i Waszyngtonu.
 
Kształciła się na uniwersytecie w Beninie w Nigerii, gdzie pracowała także jako dziennikarka radiowa. Doktorat zdobyła w 2001 roku na Wydziale Historii, Teorii i Krytyki Teatru  Uniwersytetu Meryland w Stanach Zjednoczonych. Obecnie jest profesorem Departamentu Muzyki, Tańca i Dramatu Uniwersytetu Makarere w Kampali. Zajmuje się tam głównie programami „Teatr dla rozwoju osobowego” i „Teatr dla zgłębienia konfliktu”, starając się zaadoptować „teorię procesu” do podstawowej praktyki teatralnej w Ugandzie.
 
Jest autorką książek, podręczników i artykułów z tej dziedziny, m.in. „Spektakl uchodźców: praktyczne spotkania”, „Spektakl gender w obozie dla uchodźców: perspektywy i wyzwania”, „Teatr i prawa człowieka w Ugandzie”, „Teatr dla rozwoju: Teatr okrucieństwa w wiosce Kibingo”.
 
Na własnej farmie w Ugandzie stworzyła sierociniec, w którym pomaga dzieciom - ofiarom konfliktów powrócić do życia społecznego. Wierzy głęboko w uczenie się poprzez działanie, angażując studentów i ludzi teatru w działalność na rzecz praw człowieka, pojednania i rozwoju społecznego.. 

Jessica Kaahwa


Komentarze:

Dodaj swój komentarz:

Imię i nazwisko:*

Adres e-mail:*

Treść:*

ładowanie...

Kod z obrazka:*

 

 pola oznaczone * są wymagane

Szukaj na stronie

PROGRAM LATA 

WYSTAWY

Europejska Nagroda Kultury Księżniczki Małgorzaty dla Pogranicza przyznawana przez Europejską Fundację Kultury z siedzibą w Amsterdamie.

 

Oferta edukacyjna

Darowizny uzyskane przez Fundację Pogranicze

W związku z otrzymaniem darowizn, na podstawie art. 18 ust. 1f, pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zmianami), Fundacja Pogranicze podaje do publicznej informacji, że łączna kwota uzyskana z tego tytułu w okresie od 01.01.2017 r. do 31.12.2017 r. wyniosła 292.029,67 zł.

W 2017 roku Fundacja uzyskała również kwotę 12.221,60 zł w formie wpłat z 1% podatku.

Otrzymane darowizny Fundacja Pogranicze w całości przeznaczyła na realizację działań statutowych.

Towarzystwo Inwestycji Społeczno – Ekonomicznych S.A. w Warszawie udzieliło nam pożyczki na zamknięcie inwestycji oraz pomogło zorganizować montaż finansowy przy współpracy z Polskim Bankiem Spółdzielczym w Ciechanowie dla zapewnienia pełnej płynności przy prowadzeniu inwestycji związanej z rewitalizacją zabytkowego kompleksu dworskiego w Krasnogrudzie, w którym powstaje Międzynarodowe Centrum Dialogu.

www.tise.pl

Informacja o plikach cookies

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

"Biuletyn Pogranicza" w Twojej skrzynce

INFORMACJA O POLITYCE PRYWATNOŚCI