Kroniki Sejneńskie w nowojorskim teatrze La MaMa

Przedstawienie jest prezentowane w ramach festiwalu "Wielogłosowa Pieśń Pogranicza" zorganizowanego przez Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku w dniach 9-20 kwietnia.

Spektakl w reżyserii i opracowaniu Bożeny Schroeder to historie i legendy opowiadane kiedyś przez najstarszych mieszkańców Sejn, miasteczka położonego blisko granic z Litwą i Białorusią, dziś przywoływane przez najmłodsze pokolenie.


Kilkunastoletni aktorzy na chwilę stają się swoimi przodkami.

Jako "ludzie pogranicza", czyli różnych religii, narodowości i kultur, opowiadają prawdziwe historie i legendy zasłyszane od dziadków i pradziadków, odnajdując w nich własne korzenie.

Mieszają się tu języki: polski, litewski, jidysz, rosyjski. W głębi sceny, na czarnym tle ukazują się napisy - to angielskie tłumaczenie.

Głównym elementem scenografii jest drewniany stół, na którym umieszczono glinianą makietę Sejn. Aktorzy przyglądają się miasteczku, odtwarzają losy jego mieszkańców.

Słychać pacierz szeptany po polsku i litewsku, a po chwili modlitwę żydowską. Kołysanki w wielu językach kresów wschodnich przeplatają się z pieśniami cygańskimi, romantyczna i tragiczna historia Racheli, córki krawca, z opowieścią o wizycie Cyganów. Na scenie pojawiają się "dziady kościołowe, odpustowe", Żydzi, "u których wszystko było inne, a jak przyszli Niemcy, to nikt z nich nie został", i litewskie wesele.

Krzysztof Czyżewski, założyciel i prezes Fundacji Pogranicze w Sejnach, cieszy się, że spektakle odbywają się właśnie na Lower East Side, gdzie na początku XX wieku zamieszkali emigranci wielu różnych narodowości.

"Tu przewinęło się pogranicze wielu kultur, a La MaMa to legenda teatru awangardowego, tradycja, w której wyrastałem" - powiedział.

"W Nowym Jorku przekazujemy też swoją wiadomość, ważną dla świata, który tak łatwo się dzieli i w którym trudno o wspólnotę. Nie jesteśmy skazani na separację, możliwa jest wspólna opowieść" - mówi Czyżewski o przesłaniu "Kronik Sejneńskich".

Widzowie, wśród których byli także amerykańscy krytycy teatralni, entuzjastycznie podziękowali twórcom przedstawienia.

Ewa Strzałkowska (PAP), polonia.pap.pl, 11 kwietnia 2008


Komentarze:

Dodaj swój komentarz:

Imię i nazwisko:*

Adres e-mail:*

Treść:*

ładowanie...

Kod z obrazka:*

 

 pola oznaczone * są wymagane

Szukaj na stronie

 

 

 

Współorganizator

 


 

Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego

 

 

 


 

Budowa niewidzialnego mostu. Rozmowa z Krzysztofem Czyżewskim

 

 

 

Dziecięcy Uniwersytet Pogranicza

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

 

 Mikkołaj Trzaska i Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego. 8 sierpnia 2020

Wspomnienie Misterium Mostu 2020

TONY JUDT LECTURE, wykład Krzysztofa Meissnera - Fizyka i transcendencja

Sejneńska Spółdzielnia Jazzowa - Kuba Więcek Trio - 24 lipca 2020

III Debata WOKÓŁ XENOPOLIS

II Debata WOKÓŁ XENOPOLIS

I Debata WOKÓŁ XENOPOLIS

 

 

Oferta edukacyjna

Darowizny uzyskane przez Fundację Pogranicze

W związku z otrzymaniem darowizn, na podstawie art. 18 ust. 1f, pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zmianami), Fundacja Pogranicze podaje do publicznej informacji, że łączna kwota uzyskana z tego tytułu w okresie od 01.01.2019 r. do 31.12.2019 r. wyniosła 58.155,28 zł.

W 2019 roku Fundacja uzyskała również kwotę 8.846,30 zł w formie wpłat z 1% podatku oraz 10.212,62 z tytułu zbiórki publicznej nr 2018/2901/OR.

Otrzymane darowizny Fundacja Pogranicze w całości przeznaczyła na realizację działań statutowych.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

INFORMACJA O POLITYCE PRYWATNOŚCI