Stabat Mater Arvo Pärta w Białej Synagodze. Relacja Iwony Danilewicz

 „Biała synagoga” pełna muzyki. Rozpoczął się Ogólnopolski Festiwal Sztuki Wokalnej".  16 X 2016


 

W niedzielę, 16 października w Sejnach odbył się koncert inaugurujący V Ogólnopolski Festiwal Sztuki Wokalnej im. prof. Haliny Słonickiej. W programie znalazł się zupełnie wyjątkowy utwór estońskiego kompozytora Arvo Pärta.

Wirtu.pl
 

Autor: Iwona Danilewicz

O samy wydarzeniu, artystach zaproszonych do udziału, konkursie wokalnym pisaliśmy więcej w artykule: Wstąp do świata sztuki – tu warto być. Ze względu na wielowątkowość i złożoność Festiwalu niemożliwe jest ujęcie jego charakteru w tzw. pigułce.

Pierwszy koncert był tego doskonałym przykładem i potwierdzeniem tej tezy. Kompozycja „Stabat Mater” stworzona przez Estończyka – Arvo Pärta po raz pierwszy została wykonana w Polsce. To niezwykłe, że ten utwór zabrzmiał akurat w „Białej synagodze” w Sejnach, w miejscu, gdzie łączyły się i łączą różne kultury, gdzie spotykają się przedstawiciele różnych środowisk i narodowości. Marlena Borowska, pomysłodawczyni wydarzenia kilka lat temu zamarzyła o tym, by utwór „Stabat Mater” został wykonany akurat w tej przestrzeni. Dzięki przychylności gospodarzy sejneńskiego „Pogranicza” realizacja przedsięwzięcia stała się możliwa – przy udziale sopranistki Joanny Freszel, Piotra Łykowskiego (kontratenor), Przemysława Borysa (tenor) oraz Cezarego Gójskiego (skrzypce), Małgorzaty Feldgebel (altówka) oraz Justyny Rekść-Raubo (wiolonczela). 

W Dniu Papieskim została podkreślona idea zjednoczenia – właśnie poprzez włączenie muzyki funkcjonującej ponad podziałami – jako myśli przewodniej wszystkich dotychczasowych edycji Festiwalu. Jak podkreśliła Marlena Borowska – to działanie służące poznaniu i lepszemu zrozumieniu innych kultur. Akurat ten wątek pojawi się ponownie podczas kolejnego koncertu – we wtorek, 18 października o godz. 18.00 w sali koncertowej PSM I i II st. w Suwałkach. Podczas koncertu wystąpią znakomite litewskie artystki, które zaprezentują program złożony również z literatury muzycznej ich kraju (wstęp wolny).

 

Kompozycja wybrana przez Marlenę Borowska na inaugurację, czyli „Stabat Mater” Arvo Pärta z 1985 r. to znakomity przykład kontemplacji muzyki – zarówno przez artystów, jak i publiczność.

 

Pärt jest twórcą oryginalnego stylu muzycznego o nazwie „tintinnabuli” (łac. dzwonek). W ujęciu kompozytora chodzi o podkreślenie pojedynczej nuty, która pięknie zagrana, stanowi kwintesencję muzyki. Arvo Pärt w swojej twórczości nawiązuje do medytacji, kontemplacji, modlitwy – kompozytor wykorzystuje też elementy charakterystyczne dla chorału gregoriańskiego czy renesansowej polifonii.

W „Białej synagodze” usłyszeć można było wersję podstawową utworu, trwającą około 24 minut (rozszerzona obejmuje również partie chóralne), przeznaczoną dla sopranu, kontratenora lub altu, tenora, skrzypiec, wiolonczeli i altówki). Artyści otrzymali owacje na stojąco.

Joanna Freszel, wykonująca partię sopranu, niedawna laureatka „muzycznego Oscara”, czyli „Złotego Orfeusza” przyznała po koncercie, że choć zna twórczość Arvo Pärta, z niuansami „Stabat Mater” zapoznała się dopiero podczas przygotowań do koncertu.

– Schemat pracy był w moim przypadku bardzo podobny jak w przypadku innych kompozycji: najpierw trzeba dowiedzieć się, kim był, a w tym przypadku – jest – kompozytor, jakich lubi używać środków wyrazu, w jakim okresie jego twórczości powstało dane dzieło i w związku z tym, co ze sobą niesie – nie tylko w warstwie tekstowej, choć tłumaczenie utworu też jest istotne – zaznaczyła Joanna Freszel, dodając, że w przypadku „Stabat Mater” ważnym było „wejście” do świata wykreowanego przez kompozytora, przeniesienie do muzyki skromności i ascetyzmu, przy jednoczesnym ukazaniu bardzo intensywnych emocji.

Zdaniem Joanny Freszel „Stabat Mater” jest kompozycją przeznaczoną nie tyle dla solisty i zespołu, lecz sześciu solistów lub zespołu składającego się z sześciu wykonawców, doskonale ze sobą współpracujących.

 

Szczegółowy program tegorocznej edycji V Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Wokalnej im. prof. Haliny Słonickiej można znaleźć w naszym kalendarzu.

czytaj całość na niebywalesuwalki.pl


Komentarze:

Dodaj swój komentarz:

Imię i nazwisko:*

Adres e-mail:*

Treść:*

ładowanie...

Kod z obrazka:*

 

 pola oznaczone * są wymagane

Oferta edukacyjna

Szukaj

Loading

Wydarzenia pogranicza na stronie 

  

 Administrator strony Pogranicza
(Na ten adres prosimy pisać w razie ewentualnych problemów związanych z funkcjonowaniem nowej strony, jak również zadawać pytania dotyczące odnajdywania treści z jej poprzedniej wersji. Postaramy się udzielić Państwu wszelkiej możliwej pomocy)

administrator@pogranicze.sejny.pl

Darowizny uzyskane przez Fundację Pogranicze

W związku z otrzymaniem darowizn, na podstawie art. 18 ust. 1f, pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zmianami), Fundacja Pogranicze podaje do publicznej informacji, że łączna kwota uzyskana z tego tytułu w okresie od 01.01.2016 r. do 31.12.2016 r. wyniosła 254.355,17 zł (słownie: dwieście pięćdziesiąt cztery tysiące trzysta pięćdziesiąt pięć zł 17/100).

W 2016 roku Fundacja uzyskała również kwotę 9.230,90 zł w formie wpłat z 1% podatku.

Otrzymane darowizny Fundacja Pogranicze w całości przeznaczyła na realizację działań statutowych.

Towarzystwo Inwestycji Społeczno – Ekonomicznych S.A. w Warszawie udzieliło nam pożyczki na zamknięcie inwestycji oraz pomogło zorganizować montaż finansowy przy współpracy z Polskim Bankiem Spółdzielczym w Ciechanowie dla zapewnienia pełnej płynności przy prowadzeniu inwestycji związanej z rewitalizacją zabytkowego kompleksu dworskiego w Krasnogrudzie, w którym powstaje Międzynarodowe Centrum Dialogu.

www.tise.pl

Informacja o plikach cookies

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.