Szkoła Pogranicza - niedziela, 8 lipca 2012

Relacja z kolejnego dnia Szkoły Pogranicza.
Poranna prezentacjia, którą przeprowadził Iuri Mgebrishbili z Instytutu Badań nad Sztuką na Uniwersytecie Ilijskim w Gruzji.
Po południu zaczęliśmy Otwarte Warsztaty z Jean Pierrem Deru i Anną Danilewicz. Otwarte Warsztaty skladały się z różnych typów pracy - od indywidualnych przemyśleń, dyskusji w grupie, po sesje tematyczne na którychjeden pomysł jest komentowany i analizowany przez wszytkich. Jean Pierre opisuje je w następujący sposób “jest to rodzaj spotkania w którym uczestnicy tworzą wlasny program samodzielnie zarządzanych grup dyskusyjnych, eksperymentalnych warsztatów, swoistych "burz mózgów" i planowanych spotkań. Otwarta Przestrzeń pozwala zróżnicowanym grupom ludzi działac razem, przedyskutowywać ważne dla nich idee, zbierając jednocześnie ich wspólną wiedzę by wytworzyć plan wspólnej pracy". Nie ma tu zaproszonych mówców, jedynie moderator tłumaczący proces i pomagający zorganizować sejse.
W trakcie pierwszych sesji - "spacer i rozmowa" - uczestnicy spacerowali w parach po krasnogrudzkim parku, i dyskutowali nad odpowiedziami na trzy pytania: 1. Jakie są Twoje doświadczenia związane z byciem liderem? 2. Jak opisałbyś rolę lidera? 3. Co uważasz za najbardziej ekscytujące w roli lidera? Na wykonanie tego ćwiczenia mieli 20 minut, po czym przyłączali się na powrót do głównej grupy.
Uczestnicy podzielili się następującymi wnioskami na temat cech lidera (nie jest to pelna lista, ale szybki wybór niektórych komentarzy)
- przyjmowanie i dzielenie się odpowiedzialnością
- umiejętność rozwiązywania konfliktów
- umiejętność utrzymania ducha pracy w zespole
- zdecydowanie
- umiejętność wysłuchania opinii innych ludzi, ale lecz podejmowanie decyzji bez obaw
- charyzma jest ważna, lecz nie zawsze
- umiejętność zaufania członkom zespołu
- umiejętność wykorzystania dostępnych zasobów
- słuchanie i reprezentowanie grupy
- otwartość umysłu i umiejętnośc przydzielania priorytetów
- lider nie musi być autorytarny, lecz musi się cieszyć szacunkiem i okazywać szacunek innym
- umiejętnośc inspirowania innych
- umiejętność komunikowania się z różnymi ludźmi