Teksty


Krzysztof Czyżewski - Paul Celan i kultura dialogu na Bukowinie Ustal miejsce, ustal słowo   Mach den Ort aus, mach Wort aus  ( Ustal miejsce, ustal słowo ). Ten wers pochodzi z wiersza Paula Celana zamieszczonego w tomie  Fadensonnen  ( Wici słońc ) z roku 1968, a więc napisany został u schyłku życia poety. Niemieckie "Ort" (miejsce) i "Wort" (słowo), zestawione przez poetę na zasadzie paronomazji, ukazują związek o zasadniczym znaczeniu dla twórczości Celana. Doświadczenie celanowskiej poezji, jej niestrudzonego wysiłku by...
Krzysztof Czyżewski - Duchowość Wilna Vaidotasovi Daunysovi   Wilno lat 90., moje Wilno, Wilno końca drugiego tysiąclecia. Vilnius. Muzeum ateizmu na powrót przemienione w świątynię chrześcijańską. Gruba warstwa sowieckiej naleciałości mozolnie i uparcie ścierana, z każdym rokiem staje się cieńsza. Czesław Miłosz, z którym idę przez stare miasto, odgaduje bezbłędnie każdą uliczkę i zaułek.  "Pamiętam jeszcze każdy zaułek Wilna; mógłbym przejść przez to miasto nie patrząc, myśląc o czymś swoim,...
Krzysztof Czyżewski - Z perspektywy pogranicza: Głos innego Głos innego   1.   Z pograniczem jest kłopot ­- tego, co jest ci tak drogie, nie możesz nigdy posiąść na własność, zawsze musisz się tym podzielić. A gdyby tak już się stało - na skutek przemocy lub innego zrządzenia — że nikt oprócz twoich nie upomni się o to miejsce, wówczas okaże się, że tego, co było ci tak drogie, już nie ma.  
Krzysztof Czyżewski - Z perspektywy pogranicza: Kompleks Atlantydy Z perspektywy pogranicza   Kompleks Atlantydy, czyli Europa Środkowa po końcu świata   1.   Rozpocznijmy tę opowieść nieco niefrasobliwie od krótkiego świadectwa pewnego podróżnika, który przez wiele lat niestrudzenie przemierzał środkowoeuropejskie krainy w poszukiwaniu śladów starej cywilizacji, co do której trwał spór, czy istniała rzeczywiście, czy może była jedynie mitem, jak starożytna Atlantyda.
Krzysztof Czyżewski - Z perspektywy pogranicza: Jechać do Gdańska, Stanisławowa... ...przeszłość umarłego miasta stawała się podobna do młodziutkiej narzeczonej, która o zmierzchu, z rumieńcem wstydu, w pościeli pachnącej różami,  po raz pierwszy odsłania swoją nagość przed  stęsknionym kochankiem. Stefan Chwin, Hanemann
Krzysztof Czyżewski - Z perspektywy pogranicza: Pomiędzy Timisoarą a Tirgu Mures 1 Pamiętnej jesieni narodów 1989 roku w pewnym mieście w Banacie, zwanym przez jednych Timisoara, przez drugich Temesvár, stanęli obok siebie ramię w ramię Rumuni i Węgrzy w proteście przeciwko reżimowi Ceausescu, zapoczątkowując tym samym przewrót w Rumunii. Nikt wtedy nie mówił o mniejszościach narodowych. Mówiono o opozycji demokratycznej, o mieszkańcach miasta, obywatelach Rumunii. W kilka miesięcy później, w marcu 1990 roku, w pewnym mieście sąsiedniego Siedmiogrodu,...
Krzysztof Czyżewski - Z perspektywy pogranicza: Powrót Europy Środkowej Pamięć nie wystarczy, aby zachować jedność  ze swoją ziemią, odzyskać własną przeszłość.  Potrzebna jest jeszcze wola rozszerzenia  horyzontów i chęć przeżycia nowej przygody.  Jean-Marie Domenach,  Europa: wyzwanie dla kultury
Krzysztof Czyżewski - Drago Jancar - człowiek z obrzeży Przeznaczeniem pisarza jest służyć  nie sprawcom historii, lecz jej ofiarom . Albert Camus
Krzysztof Czyżewski - Wariacje kosowskie (I) Wspiąłem się na wzgórze u kresu Macedonii. Dalej już nie mogłem iść. Zaciągnięta mgłami, rozpościerała się przede mną nieprzejrzysta toń Kosowa - krainy, która imię swe wzięła od czarnych ptaków zrywających się ku wolności. Tak mi przynajmniej tłumaczył Agim Čavdarbasha, rzeźbiarz. Ale jego ptaki, usadzone na zielonej trawie ogrodu w wiosce Čaglavica nieopodal Prištiny, otoczone bliskim sąsiedztwem serbskich domów, krzyczącobiałe, nosiły na sobie chropawe pręgi. W ich...
Krzysztof Czyżewski - Wariacje kosowskie (II) Do fortepianu podchodzi kulejąc krucha staruszka, Katharina Wolpe. Publiczność zgromadzona tłumnie w Teatrze Narodowym w Prištinie w absolutnym skupieniu wysłuchuje  Impromptu As-dur  Franciszka Schuberta. Narastające niskie dźwięki, coraz bardziej dynamiczne, przebijają się przez tony wysokie, tworząc nastrój niepokoju i dysharmonii. To nie jest dialog, lecz kłótnia w atmosferze pełnej nienawiści. Świat oszalał, bliźni złoczyni bliźniemu. Pianistka bezbłędnie odnajduje język,...
Krzysztof Czyżewski - Kuszenie poety 1 Cóż znaczy to nieobecne spojrzenie, rozmijające się z moim, ze spojrzeniem kochanka, który szuka wzajemności i jest niecierpliwy w zaspokojeniu swego pragnienia? Cóż znaczy spojrzenie, które ześlizguje się z kształtów tego świata, pozostaje w sobie, ucieka od poufałości, z daleka biegnie i nic nie pojmuje? I cóż w nim jest kuszącego dla tych, którzy kształt tego świata opiewają?
Krzysztof Czyżewski - Za trudny dla nas ten Mickiewicz? W roku 1989, gdy zmogliśmy komunizm i staliśmy się krajem wolnym i demokratycznym, nie pytaliśmy o Mickiewicza. Nie był nam potrzebny tak jak w roku 1918, gdy odzyskiwaliśmy niepodległość. Wtedy Polacy podjęli rozmowę z Mistrzem, a szukając nowego oblicza poety pragnęli wyzwolić się z tradycji tyrtejsko-męczeńskiej, ku której przez cały wiek XIX i początek XX właśnie on był im przewodnikiem. W Polsce, która wiosną chciała nie Polskę lecz wiosnę sławić, starano się sprowadzić Mickiewicza z cokołu...
Krzysztof Czyżewski - Świrowiercy ...poczucie możliwej rzeczywistości należy stawiać wyżej od poczucia rzeczywistych możliwości. Robert Musil
Krzysztof Czyżewski - Spotkanie na pograniczu: Odkrywanie Polski na nowo W szczelinie między pamięcia własnej tradycji  i realnością doświadczenia powstaje nowa Polska. Leszek Szaruga
Pochwała wścibskości, czyli nic, co ludzkie nie jest mi obce - Krzysztof Czyżewski W książce "Twórczość ludowa, niech się pod strzechą nie chowa! Szanse i zagrożenia dla przetrwania dorobku naszych przodków w dobie postepującej globalizacji" bądącej efektem spotkania podczas XVI Festiwalu Wielu Kultur i Narodów "Z wiejskiego podwórza" w Czeremsze, ukazał się artykuł Krzysztofa Czyżewskiego pt.: "Pochwała wścibskości, czyli nic, co ludzkie nie jest mi obce". Publikacja została wydana przez Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej.
«  1 2

Szukaj na stronie

"Opowieści o Współistnieniu. Niewidzialny Most" -

Pogranicze w Zachodniej Galilei

(28.11-4.12.2019)

Dwór w Krasnogrudzie

Olga Tokarczuk

| 21 02 2015 | Krasnogruda  

 

 

Od września Dwór w Krasnogrudzie czynny od poniedziałku do piątku od 10.00 do 16.00.

W soboty i niedziele po uprzednim kontakcie telefonicznym

Bożena Bartosiewicz: tel. 603 123 743

 

Koncert Finałowy Orkiestry - Lato w Pograniczu 2019. Galeria zdjęć


IRENA VEISAITĖ

Człowiek Pogranicza 2019

 

Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego

Kup płytę Orkiestry

Rodzinne Skarby. Kolekcja Filmowa. 2019

 

 

WYSTAWY

 

 

 

Oferta edukacyjna

Darowizny uzyskane przez Fundację Pogranicze

W związku z otrzymaniem darowizn, na podstawie art. 18 ust. 1f, pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zmianami), Fundacja Pogranicze podaje do publicznej informacji, że łączna kwota uzyskana z tego tytułu w okresie od 01.01.2018 r. do 31.12.2018 r. wyniosła 66.006,31 zł.

W 2018 roku Fundacja uzyskała również kwotę 16.106,30 zł w formie wpłat z 1% podatku oraz 5.131,31 z tytułu zbiórki publicznej nr 2018/2901/OR.

Otrzymane darowizny Fundacja Pogranicze w całości przeznaczyła na realizację działań statutowych.

Towarzystwo Inwestycji Społeczno – Ekonomicznych S.A. w Warszawie udzieliło nam pożyczki na zamknięcie inwestycji oraz pomogło zorganizować montaż finansowy przy współpracy z Polskim Bankiem Spółdzielczym w Ciechanowie dla zapewnienia pełnej płynności przy prowadzeniu inwestycji związanej z rewitalizacją zabytkowego kompleksu dworskiego w Krasnogrudzie, w którym powstaje Międzynarodowe Centrum Dialogu.

www.tise.pl

Informacja o plikach cookies

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

"Biuletyn Pogranicza" w Twojej skrzynce

INFORMACJA O POLITYCE PRYWATNOŚCI