Żydzi w malarstwie Karola Kostura

19 maja 1997 w ramach wydarzeń z cyklu "Spotkanie na pograniczu - Odkrywanie Polski na nowo" w Białej Synagodze w Sejnach odbył się wernisaż wystawy Żydzi w malarstwie Karola Kostura.


Wystawa "Żydzi w malarstwie i rysunku Karola Kostura", nowatorskiego malarza naiwnego, jest próbą pokazania wizerunku miasteczek polskich, jakich już nie ma, w których pejzaż oraz w życie gospodarcze i kulturalne wpisana była społeczność żydowska. Artysta odtwarza w swoich obrazach ludzi i zdarzenia z minionych lat, jakie utrwaliły się w jego bujnej wyobraźni. Malarstwo Karola Kostura, jak trafnie zauważa Aleksander Jackowski, to "Świat jakby z oddali widziany, ludzie zajęci krzątaniem się, każdy z osobna, (...) gdzie artysta maluje to, co wie, a nie co widzi. Postaci z dalszego planu rysują się równie wyraźnie jak z bliskiego. Ale już wzrok nasz przeskakuje na przejmująco piękną scenę, w której Żydzi krążą dookoła synagogi, na horyzoncie rozczapierzone gałęzie drzew, akcentujące rytm symetrycznego układu kompozycji. Nie wiem, czy to tylko wiedza o tym, co się stało, ale w scenie tej czuje się ciszę śmierci - minionego czasu". 

Szczególną wymowę posiadają portrety zarówno te indywidualne, jak i grupowe - gwasze i obrazy olejne, niekiedy z krajobrazem lub detalem architektonicznym w tle. Na uwagę zasługują portrety: "Dawida Grasagruna", "Żyda w tałesie", "Cadyka z uczniami", "Rabina na krześle". Kostur chętnie maluje różne sceny rodzajowe stanowiące swoisty dokument etnologiczny i architektoniczny. To jakby zatrzymane w kadrze wydarzenia z odległej przeszłości, które zaskakują powtarzalnością formy i treści oraz podobieństwem licznie występujących tam postaci. Szczególnie dotyczy to cyklu "Synagogi". Ten swoisty teatr losu ludzkiego, w którym postaci patrzą prosto na nas i wydają się mówić o sprawach codziennych, a zarazem o ludzkiej egzystencji, przypomina prozę życia Szaja Ajzensztoka, tytułowego bohatera wiersza Jana Kasprowicza: 

Lat może dziesięć przesiedział 
Na nowotarskim szlabanie 
I czekał, zbierając myto, 
Na Pańskie zmiłowanie 
Pan będzie łaskaw dla niego, 
Pobłogosławi mu pracę, 
Pozwoli mu w Jeruzalem 
Zjeść wielkanocną macę.
 

Do najciekawszych scen rodzajowych, oprócz licznych obrazów, akwarel i rysunków z cyklu "Synagogi", należą obrazy: Rynek nowotarskiTargŚwięto Rosz Ha SzanŻydzi z TorąPark

Karol Kostur urodził się w 1919 roku w Nowym Targu, zm. 2000 roku w Zbyszycach. Ukończył studia w Wyższej Szkole Ekonomicznej. Wystawiał prace w Nowym Targu, Krakowie, Berlinie i Londynie. W 1996 otrzymał pierwszą nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. Teofila Ociepki w Bydgoszczy. Prace eksponowane na wystawie pochodzą ze zbiorów Miejskiego Ośrodka Kultury w Nowym Targu oraz z kolekcji Barbary i Stanisława Kojerów, Leszka Allerharda, Jerzego Mroczki, Antoniego Nowaka, Zdzisławy Stefanik.

19 maja 1997 - Żydzi w malarstwie Karola Kostura


Komentarze:

Dodaj swój komentarz:

Imię i nazwisko:*

Adres e-mail:*

Treść:*

ładowanie...

Kod z obrazka:*

 

 pola oznaczone * są wymagane

Szukaj na stronie

 

 

 

Współorganizator

 


 

Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego

 

 

 

 

Budowa niewidzialnego mostu. Rozmowa z Krzysztofem Czyżewskim

 

 

 

Dziecięcy Uniwersytet Pogranicza

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

 

 Mikkołaj Trzaska i Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego. 8 sierpnia 2020

Wspomnienie Misterium Mostu 2020

TONY JUDT LECTURE, wykład Krzysztofa Meissnera - Fizyka i transcendencja

Sejneńska Spółdzielnia Jazzowa - Kuba Więcek Trio - 24 lipca 2020

III Debata WOKÓŁ XENOPOLIS

II Debata WOKÓŁ XENOPOLIS

I Debata WOKÓŁ XENOPOLIS

 

 

Oferta edukacyjna

Darowizny uzyskane przez Fundację Pogranicze

W związku z otrzymaniem darowizn, na podstawie art. 18 ust. 1f, pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zmianami), Fundacja Pogranicze podaje do publicznej informacji, że łączna kwota uzyskana z tego tytułu w okresie od 01.01.2019 r. do 31.12.2019 r. wyniosła 58.155,28 zł.

W 2019 roku Fundacja uzyskała również kwotę 8.846,30 zł w formie wpłat z 1% podatku oraz 10.212,62 z tytułu zbiórki publicznej nr 2018/2901/OR.

Otrzymane darowizny Fundacja Pogranicze w całości przeznaczyła na realizację działań statutowych.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

INFORMACJA O POLITYCE PRYWATNOŚCI